پرسش و پاسخ تخصصی

سوالات متداول به مربوط PLC

1- آیا برای اتصال اکسپنشن های ویژه میتسوبیشی الکتریک به PLC سری FX3U به ماژول رابط نیاز است؟

برای بسیاری از آنها و کارتهای که در انتهای کدشان ADP دارند ، نیاز است که از ماژول های رابط مانند کدهای زیر استفاده شود
FX3U-CNV-BD
FX3U-485-BD

2- چه تعداد کارت FX3U-1PG را می توان به پی ال سی های میتسوبیشی الکتریک سری FX3U/FX3UC متصل کرد؟

برای PLC میتسوبیشی الکتریک سری FX3U، حداکثر هشت FX3U-1PG را می توان متصل کرد. برای سری FX3UC، حداکثر شش FX3U-1PG را می توان متصل کرد.
* برای اتصال FX3U-1PG به پی ال سی میتوسبیشی الکتریک سری FX3UC، یکی از کارتهای زیر به عنوان ماژول واسطه نیاز است
FX3UC-1PS-5V و FX2NC-CNV-IF

3- محصولات اتوماسیون صنعتی میتسوبیشی الکتریک شامل چه مواردی است ؟

انواع پی ال سی PLC ، مانیتورهای تاچ اسکرین HMI ، اینورترهای فرکانسی Inverter ، سرو موتور و سرو درایو Servo و ربات های صنعتی Robt

4- کدام پی ال سی میتسوبیشی الکتریک بیشترین فروش در سطح جهانی را دارد ؟

PLC های کامپکت میتسوبیشی الکتریک سری FX که شامل مدلهایی چون FX1N , FX1S , FX2N , FX3U ,FX3G و FX5U می باشد ، بیشترین فروش را در جهان دارا می باشند

سوالات متداول به مربوط Inverter

1- میخواهم وارد پارامتر های اینورتر میتسوبیشی الکتریک بشوم تا تغییراتی را ایجاد کنم که با اخطار Er.4 مواجه میشوم برای رفع این اخطار و دسترسی به پارامترها باید چه اقداماتی را انجام بدهم؟

پاسخ : جهت این کار ، ابتدا وارد پارامترهای اینورتر Mitsubishi Electric شده و سپس باید پارامتر Pr.77 را که دارای 3 حالت 0 ، 1 ، 2 می باشد را تغییر داد :

حالت 0 : با انتخاب این گزینه، نوشتن و دادن پارامتر فقط در صورتی امکان پذیر می باشد که اینورتر متوقف شده باشد.

حالت 1 : با انتخاب این گزینه ، اینورتر در هر موقعیتی باشد ( در حالت کار یا توقف ) نمی توان به پارامترها دسترسی داشت

که برای وارد شدن به قسمت پارامتر دهی با اخطار ER.4 روبرو می شوید.

حالت 2 : با اتخاب این گزینه ، اینورتر در هر موقعیتی باشد ( در حالت کار یا توقف ) نوشتن و دادن پارامتر امکان پذیر می باشد.

2- یک عدد اینورتر میتسوبیشی الکتریک مدل FR-E540-3.7K داریم که در هنگام استارت برای حرکت موتور 4 کیلووات با اخطار Er.GF روبرو می شویم به همین دلیل با یک موتور 1.5 کیلووات دیگر وقتی تست میکنیم این اخطار را نمیدهد و موتور شروع به کار میکند

این اخطار مربوط به حفاظت زمین می باشد ولی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در زیر به آنها اشاره می شود:

1- در اینورتر های سری E500 کلاس 200 ولت میتوان از طریق پارامتر PR 249 حفاظت زمین را فعال یا غیر فعال کرد ولی در کلاس 400 ولت فاقد این پارامتر می باشد و حفاظت زمین فعال می باشد و نمیتوان غیر فعال نمود.

در ادامه 2 مورد دیگری که باید برسی شود :

1- کابل خروجی از اینورتر که به موتور وصل شده است باید چک شود که در جای دچار اتصال کوتاه و اتصال بدنه رخ نداده باشد.

2- احتمال اینکه موتور 4 کیلوات نیز خراب باشد نیز می باشد لذا برای اطمینان یک موتور مشابه 4 کیلوات دیگر را نیز میتوان به اینورتر وصل کرد تا از سلامت موتور مطمئن شد.

اگر موارد اشاره شده در بالا را چک کردید و خطا بر طرف نشد دلیل آخری که میتواند به آن اشاره کرد معیوب شدن سنسور های جریان داخل اینورتر می باشد که یک یا تعدادی از آنها خراب شده است که به همین دلیل وقتی با اتصال موتورهای با کیلووات پایین تر از کیلووات اینورتر میبینیم که موتور کار می کند و خطای بوجود نمی آید ودر پایان به دلیل قدیمی بودن این مدل اینورترها و یکپارچه بودن سنسورهای جریانی با بورد اینورتر تعمیر آن سخت و پر هزینه می باشد که مقرون به صرفه نمی باشد.